„Dwujęzyczne Dzieci” w oddziałach przedszkolnych
Realizacja Międzynarodowego Programu
Powszechnej Dwujęzyczności
„Dwujęzyczne Dzieci” w oddziałach przedszkolnych 0a i 0b
Od początku roku szkolnego 2022/2023 dzieci uczęszczające do oddziałów przedszkolnych 0a i 0b systematycznie realizując Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci” autorstwa światowej sławy lingwisty Claire Selby, który wprowadza przełomowe rozwiązanie zapewniające codzienny kontakt z językiem angielskim w szkole i w domu, w ramach którego wychowawca, nauczyciel anglista i rodzic w domu tworzą drużynę poprzez codzienną, wspólną zabawę prowadzącą do sukcesu dziecka.
Zasadniczym celem programu jest codzienne, kontekstowe osłuchiwanie dzieci z językiem angielskim w okresie szczególnej wrażliwości językowej (0-6) tak, żeby język angielski nigdy nie stał się dla nich językiem obcym. W ten sposób właśnie dziecko naturalnie - czyli na tych samych zasadach jak pierwszy - nabywa drugi język.
„Tom and Keri” realizowany przez dzieci 6 – letnie, to specjalnie wykreowany świat bohaterów, piosenek, filmów animowanych oraz przygotowanych na tej podstawie zabaw językowo - muzyczno - ruchowych zarówno indywidualnych, jak i grupowych. Realizowany program (poziom B) zawiera również karty pracy, które są skorelowane z tematyką zajęć - przeznaczone do samodzielnego wykonania w celu utrwalenia zdobytej wiedzy i umiejętności.
Oprócz samych umiejętności językowych jak podkreśla autorka programu dwujęzyczność wiąże się z licznymi korzyściami dla intelektu, psychiki i zdrowia dziecka. Mózg otrzymuje zdrową dawkę treningu, a przy tym wiedzę i umiejętności,które na tym etapie rozwoju utrwalają się nadzwyczaj szybko i efektywnie, co w efekcie poprawia koncentrację, wpływa na lepszą podzielność uwagi oraz pamięć, pogłębia wrażliwość kulturową i społeczną, rozwija zdolności analityczne i empatyczne. Udowodniono, że dwujęzyczne dzieci, a później dorośli osiągają lepsze wyniki w nauce, mają większe możliwości adaptacji społecznej i kulturowej.
Z obserwacji wychowawców wynika, że krótkie, animowane filmy oraz specjalnie skomponowane piosenki wykorzystywane podczas zajęć realizowanych w ramach Międzynarodowego Programu Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci” są bardzo lubianą przez dzieci formą nauki języka angielskiego. Najmłodsi uczniowie naszej szkoły poprzez codzienne spotkania z bohaterami programu – Tomem i Keri bardzo chętnie uczą się języka angielskiego, a poznane słowa i zwroty są używane w codziennych sytuacjach podczas pobytu w szkole. Realizacja programu służy rozwijaniu kompetencji językowych, a ponadto jest wspaniałą przygodą poprzez systematyczną zabawę z językiem angielskim.