W roku szkolnym 2022/2023 aktywnie rozpoczęło swoje działanie koło rozwijające zainteresowania przyrodnicze uczniów - Koło Młodych Odkrywców (KMO).
Spotkania odbywają się co dwa tygodnie w sali przyrodniczo-biologicznej.


Aktualnie członkowie klubu - uczniowie klasy 5d badali smog w miniaturze. Obserwowano zachowanie dymu w niskich i wysokich temperaturach. Uczniowie poznali przyczyny zalegania zanieczyszczeń gazowych w powietrzu w zależności od temperatury otoczenia. Poznali przyczyny występowania w powietrzy zjawiska inwersji termicznej.

Zajmowano się również badaniem stężenia jonów wodorowych - pH różnych substancji np. mydła, proszku do prania, soku z cytryny, pomarańczy i grejpfruta.
Kapusta czerwona jako wskaźnik zawiera cząsteczkę pigmentu zwaną flawiną (antocyjanina). Bardzo kwaśne roztwory zamienią antocyjany w czerwony-różowy kolor. Zasadowe roztwory przyjmują barwę od niebieskiej poprzez zieloną aż do żółtej. Dlatego można określić pH roztworu na podstawie koloru, który zmienia pigmenty antocyjanów w sok z czerwonej kapusty.

Uczniowie obserwowali reakcję łączenia się sody oczyszczonej i octu - tzw. wulkan. W wyniku reakcji chemicznej między sodą oczyszczoną (wodorowęglanem sodu), a octem (kwasem octowym) powstaje gazowy dwutlenek węgla, który tworzy bąbelki w płynie do mycia naczyń. Dla lepszego efektu dodano barwnika czerwonego, by zafarbować lawę wydobywającą się z wulkanu.

Aneta Letkiewicz.

 

Izolacja DNA z owoców.

Do otrzymania nici DNA nie potrzebujemy wysoce skomplikowanego sprzętu i laboratorium. Można to zrobić we własnej kuchni. Potrzebujemy do tego miękkich owoców, my wykorzystaliśmy banany i kiwi, wodę, sól kuchenną, płyn do zmywania naczyń, filtr papierowy, woreczek strunowy i schłodzony spirytus.

Wytrącenie DNA jest możliwe dzięki wykorzystaniu substancji znajdujących się w użytych składnikach. Płyn do mycia naczyń (detergent), sól i woda powoduje dezintegrację błon komórkowych, czyli ich rozpad.
Wcześniej należy zniszczyć ściany komórkowe owoców poprzez zgniecenie owoców w woreczku na papkę.
Następnie odfiltrowujemy miąższ od roztworu wodnego, w którym znajduje się DNA.
Na koniec dodajemy spirytus, który powoduje wytrącenie DNA z roztworu wodnego.
Po tych czynnościach można zauważyć w naczyniu DNA w postaci białych galaretowatych nitkach.
I gotowe!

Aneta Letkiewicz i Klub Młodych Odkrywców.

 

Uczniowie dokonali obserwacji mikroskopowej, w tym celu samodzielnie wykonali preparaty z komórek nabłonka jamy ustnej.

Klubowicze eksperymentalnie próbowali odpowiedzieć sobie na pytanie: Dlaczego warto myć zęby?
W tym celu użyto jako modelu zęba - jaj kurzego.
Na skorupie ugotowanego na twardo jaja narysowano linię dzielącą jajko na pół. Jedna połowa jajka dokładnie została pokryta pastę do zębów. Tak przygotowane jajko włożono do słoika wypełnionego octem.
Po chwili można było zauważyć tworzące się pęcherzyki gazów (dwutlenek węgla) na części nie zawierającej pasty do zębów.
Ocet (kwas octowy) w reakcji z wapniem będącym składnikiem skorupki jajka rozpuszczał się z wydzielaniem gazów.
Na połowie jajka z pastą do zębów nie zauważono pęcherzyków gazowych.

W doświadczeniu udowodniono potrzebę mycia zębów pastą, która chroni je przed działaniem szkodliwym kwasów, czego skutkiem może być ich  rozpuszczaniem się.