Działania uczące życzliwości i tolerancji
Nasi uczniowie wiedzą, że tolerancja to postawa społeczna i osobista odznaczająca się poszanowaniem poglądów, zachowań i cech innych ludzi, a także ich samych. Wierzymy, że w każdym z nas drzemią niewyczerpane pokłady dobra i bezinteresownej życzliwości.
Celem naszych działań jest tworzenie przestrzeni edukacyjnej pozwalającej każdemu uczniowi na zdobywanie nowych umiejętności, na współuczestniczenie we wszystkich wydarzeniach w szkole, wspieranie wszystkich naszych wychowanków w odkrywaniu swoich możliwości, talentów i prezentowaniu ich na forum klasy i szkoły poprzez zajęcia, spotkania, gry, konkursy, projekty i innowacje. W roku szkolnym 2020/2021 podjęliśmy działania:
- „Grzeczność na co dzień”, „Toleruję innych, bawię się ze wszystkimi”, „Dlaczego nie możesz mnie zaakceptować?”, „Bądź kumplem, nie dokuczaj”, „Gry planszowe sposobem na reintegrację” – przestrzeganie zasad kulturalnego zwracania się do rówieśników i osób dorosłych; dbanie o przyjazna atmosferę w klasie, wdrażanie do wzajemnego szacunku i tolerancji, uwrażliwianie na potrzeby innych;
- „Każdy z nas jest inny” - stworzenie prac plastycznych na podstawie przeczytanego opowiadania: zilustrowanie dowolnej sytuacji szkolnej lub pozaszkolnej ukazującej, że mimo różnic każdy z nas jest wartościowym człowiekiem;
- „Osoby niesłyszące pośród nas” – zajęcia z udziałem uczennicy z klasy III, przybliżenie problemów osób niepełnosprawnych i ich funkcjonowanie w środowisku szkolnym i pozaszkolnym;
- „Znowu razem” - zajęcia zorganizowane po powrocie do nauki stacjonarnej;
- „Savoir vivre” - warsztaty online zorganizowane przez Ambasadę Francji oraz instytut Francuski w Polsce oraz Agencję Campus France;
- „Pozytywna dyscyplina” - wykorzystywanie zbioru metod do rozwiązywania konfliktów w szkole bez agresji;
- Dzień Kolorowej Skarpetki – udział w obchodach Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa;
- udział w Światowym Dniu Świadomości Autyzmu - „Pomaluj mój świat na niebiesko”, wykonanie prac plastycznych, prezentowanie prac uczniów na lekcjach online;
- udział w akcji „Jesteśmy z Wami Niebieskimi Motylami”;
- „Zajęcia taneczne na odległość” na platformie MS TEAMS;
- ustawienia niebieskiego załącznika przez uczniów MS TEAMS w formie zdjęcia profilowego, jako znaku solidarności z osobami dotkniętymi autyzmem oraz w celu podnoszenia wiedzy i świadomości na ten temat;
- „Dobre praktyki w edukacji włączającej” - nauczyciele, specjaliści, rodzice uczestniczyli w dyskusjach fokusowych prowadzonych z wykorzystaniem platform komunikacyjnych MS Teams i Zoom.
Dzięki zaangażowaniu w przygotowanie prac plastycznych, lekcji, zajęć wychowawczych, uczniowie zwrócili uwagę na różne przejawy nietolerancji i dyskryminacji, na respektowanie praw innych oraz ich własności, na uznanie i akceptację różnic.