Ewaluacja problemowa
W dniach 23.10.2019 - 10.12.2019 odbyła się w naszej szkole ewaluacja zewnętrzna, przeprowadzona przez zespół wizytatorów ds. ewaluacji z Kuratorium Oświaty w Warszawie. Badaniem objęto 120 uczniów (ankieta i wywiad grupowy), 189 rodziców (ankieta i wywiad grupowy) i 82 nauczycieli (ankieta i wywiad grupowy). Przeprowadzono wywiad indywidualny z dyrektorem placówki, grupowy z przedstawicielami samorządu lokalnego i partnerów szkoły, grupowy z pracownikami niepedagogicznymi, a także obserwacje lekcji, placówki i analizę dokumentacji. Ewaluacji zewnętrznej zostały poddane takie zagadnienia jak: potrzeby uczniów w zakresie wychowania i profilaktyki, działania zwiększające poczucie bezpieczeństwa uczniów w szkole, prowadzenie analizy realizowanych działań wychowawczych i profilaktycznych, wdrażanie modyfikacji w tym obszarze, planowanie i realizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zakres współpracy szkoły z rodzicami uczniów.
Zespół wizytatorów ds. ewaluacji przedstawił następujący obraz pracy szkoły:
W szkole diagnozuje się potrzeby uczniów i specyfikę środowiska lokalnego, przeprowadza się analizę działań wychowawczych i profilaktycznych. Najważniejszymi potrzebami uczniów jest potrzeba bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego klimatu sprzyjające rozwojowi uczniów, dbałość o zapewnienie równowagi emocjonalnej uczniów, przeciwdziałanie wykluczeniu edukacyjnemu. Szkoła zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole i uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę. W szkole są ustalone zasady oraz procedury regulujące bieżące życie szkoły i sposoby postępowania w sytuacjach trudnych, kryzysowych. Uczniowie czują się w szkole i w świetlicy bezpiecznie, najczęściej uczniowie stykają się z agresją werbalną i niewerbalną. Relacje między wszystkimi podmiotami szkoły są życzliwe, otwarte partnerskie. Nauczyciel i pracownicy oraz większość uczniów przestrzega obowiązujących w szkole zasad. W analizach prowadzonych w szkole uczestniczą nauczyciele, specjaliści, uczniowie oraz rodzice. W wyniku analiz szkoła modyfikuje działania, które nie przynoszą planowanych efektów. Analizy te prowadzone są na bieżąco. W sposób systemowy rodzice i uczniowie mogą zgłaszać propozycje zmian. Wnioski zgłaszane przez uczniów i rodziców są wdrażane w codziennym życiu szkoły, np. wydłużono przerwy obiadowe, czas pracy świetlicy, zasady zadawania prac domowych, pomysły imprez szkolnych i klasowych. Szkoła rozpoznaje potrzeby uczniów i wykorzystuje je do indywidualizacji procesu nauczania. Nauczyciele zadeklarowali, że rozpoznają indywidualne potrzeby, możliwości i sposoby uczenia się sytuację społeczną każdego ucznia, m. in. Poprzez rozmowy z uczniami i ich rodzicami. Wyniki te nie są spójne z deklaracjami rodziców i uczniów. Wychowawcy i nauczyciele służą rodzicom radą i wsparciem w sytuacjach trudnych. Szkoła współpracuje, m. in. z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Strażą Miejską, Komendą Policji, Stowarzyszenie dla Rodzin, Stowarzyszeniem Epsilon oraz Centrum Edukacji i Profilaktyki, Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju i Pomocy Q Zmianom. Partnerzy prowadzą zajęcia profilaktyczne, konsultacje dla wychowawców, warsztaty dla rodziców, diagnozę pedagogiczną i psychologiczną i inne, warsztaty umiejętności społecznych dla uczniów, warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców. Nauczyciele świetlicy włączają się lub są inicjatorami wielu działań, np. pełnią dyżury opiekuńcze w czasie zebrań z rodzicami, prowadzą zajęcia otwarte dla 6-latków, prowadzą zajęcia z ekologii. rozpoznają problemy uczniów, prowadzą zajęcia w formie wolontariatu matematycznego. Efektem działań nauczycieli jest rozwój zdolności, poprawa wyników w nauce, wyeliminowanie dysfunkcji, podniesienie samooceny dziecka, poprawa relacji z rówieśnikami. Zajęcia pozalekcyjne nie zawsze odpowiadają zainteresowaniom i potrzebom uczniów. Rodzice mają wpływ na funkcjonowanie szkoły, np. byli współorganizatorami pikniku rodzinnego, wycieczek, uroczystości klasowych i szkolnych, akcji charytatywnych, wymiany uczniów ze szkołami z USA, zainstalowanie stojaków na rowery i hulajnogi, zamontowanie barierek, powstanie progów zwalniających, wybór języka obcego. Dyrekcja szkoły jest otwarta na propozycje i dialog. Pojawiające się problemy są na bieżąco rozwiązywane. Rodzice przekazują swoje opinie na temat pracy szkoły najczęściej podczas spotkań z wychowawcą, rzadziej poprzez ankietowanie, spotkania z dyrektorem szkoły. Szkoła zachęca rodziców do wyrażania swoich opinii na temat jej funkcjonowania i wprowadza zmiany pod wpływem opinii rodziców.
Zespół wizytatorów ds. ewaluacji przedstawił następujące wnioski:
1. Szkoła podejmuje działania adekwatne do rozpoznanych potrzeb uczniów i specyfiki środowiska. Działania te modyfikuje tak, by uzyskać oczekiwane efekty. Doskonalenia wymagają umiejętności uczniów w zakresie relacji rówieśniczych.
2. Indywidualizacja procesu edukacyjnego wpływa na poprawę sytuacji dydaktyczno-wychowawczej uczniów, należy pracować nad zwiększeniem użyteczności udzielanego wsparcia.
3. Działania szkoły na rzecz przezwyciężania trudności dydaktyczno-wychowawczych uczniów realizowane są z udziałem instytucji i organizacji działających w środowisku lokalnym. Współpraca pozytywnie wpływa na rozwój kompetencji uczniów.
4. Rodzice współpracują ze szkołą poprzez współdecydowanie i udział w działaniach szkoły. Istnieje grupa rodziców, która oczekuje większych możliwości wpływania na realne funkcjonowanie szkoły.
5. Zasady zachowania są przestrzegane przez prawie wszystkich członków społeczności szkolnej, przypadki łamania norm mają charakter incydentalny.
Wnioski z przeprowadzonej ewaluacji umożliwiły pracownikom szkoły poznanie opinii uczniów, rodziców, lokalnych partnerów na temat skuteczności podejmowanych przez nas działań w poddanych badaniu obszarach oraz wskazały na kierunki zmian, jakie należy wdrożyć tak, aby podnieść efektywność i skuteczność szczególnie w obszarze zaspokajania potrzeb uczniów w zakresie wychowania i profilaktyki.