Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia.

Dla wielu uczniów naszej szkoły brak bezpośredniego kontaktu i nagłe zaburzenie codziennej rutyny poprzez edukację zdalną, kwarantannę okazały się bardzo trudne. Nauczyciele starali się być jak najbardziej elastyczni, proponowali asynchroniczny model uczenia, dzięki któremu każde dziecko miało szansę na wykonanie zadania w tempie dostosowanym do jego możliwości i potrzeb.

Specjaliści w czasie pracy zdalnej pełnili dyżury online za pośrednictwem dostępnych platform edukacyjnych służąc wsparciem i pomocą rodzicom, uczniom i nauczycielom.  

Po powrocie do nauki stacjonarnej dużo czasu poświęcaliśmy na tworzenie przyjaznej atmosfery, odbudowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania. Małymi krokami staraliśmy się wprowadzić uczniów w świat nauki, stopniowo wydłużając czas aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych.

Wiemy, że powodzenie w nauce zależy od czynników związanych z dzieckiem, środowiskiem domowym oraz środowiskiem szkolnym. Od układu tych grup czynników zależy, czy dziecko jest w stanie poprawnie funkcjonować w szkole i uzyskiwać oceny adekwatne do swoich możliwości.

Ankiety badające mocne i słabe strony uczniów przeprowadzone w bieżącym roku szkolnym po powrocie do nauki stacjonarnej pozwoliły wstępnie ocenić wychowawcom, specjalistom i nauczycielom stan psychiczny naszych podopiecznych.

W wyniku przystąpienia do projektu „Szkoła z pomysłem na wspieranie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – wspólna przestrzeń bez barier”. w ramach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej skierowanej do naszych uczniów zdobyliśmy certyfikat „Szkoła z pomysłem na…”. Działania specjalistów, nauczycieli a także wychowawców obejmowały:

  • „Otwarty gabinet” – dyżury online specjalistów pracujących w naszej szkole;
  • „Pozytywny kalendarz” – motywujące cytaty na każdy dzień;
  • „Rozmowy po godzinach – wszystko co kocham, co jest dla mnie ważne” – spotkania na platformie MS TEAMS nauczyciela wspomagającego  z uczniami, w  tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – raz w miesiącu;
  • „Aktywna przerwa” – realizowana w czasie nauki stacjonarnej, już od 2018 roku akcja w ramach, której proponujemy uczniom uczącym się w budynku głównym szkoły alternatywne aktywności i formy spędzania przerw w szkole. Uczniowie na etapie planowania wybierali zgodnie ze swoimi potrzebami i zainteresowaniami rodzaj aktywności na poszczególnych  korytarzach, między innymi: „Escape Rooms”, strefę ciszy, strefę muzyki, strefę gier planszowych, strefę gier i zabaw podwórkowych,  strefę aktywności fizycznej, „Park ławeczek”. W bieżącym roku szkolnym, ze względu na ograniczenie funkcjonowania szkół i reżim sanitarny byliśmy zmuszeni zawiesić „Aktywną przerwę”, jednak jak tylko sytuacja pozwoli wrócimy do tej formy zapewnienia uczniom przestrzeni odpowiadającej ich potrzebom i zainteresowaniom;
  • „Ekologiczny pokaz mody”, „Zajęcia taneczne na odległość”, „Herbatka przed ekranem” – zajęcia online w zależności od zainteresowań uczniów;
  • „Książka dla każdego - zarażamy pasją czytania” – projekty czytelnicze online i dzielenie się ulubioną literaturą;
  • „Nasze zainteresowania” – przygotowanie prezentacji online dotyczących zainteresowań i  pasji naszych uczniów;
  • „Innowacyjna edukacja w szkołach na  Targówku” realizowanym przez stowarzyszenie VOX HUMANA - w ramach projektu udział trzydziestu pięciu uczniów cudzoziemskich oraz trzydziestu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych;
  • „Poznaj i wykorzystaj nowe technologie na rzecz kształtowania kompetencji przyszłości” - udział uczniów klas piątych, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w warsztatach druku 3D;
  • „Praca z uczniem z trudnościami w mowie na każdym etapie edukacyjnym” - opracowanie materiałów edukacyjnych przez logopedę panią Joannę Kozłowską - Miklaszewską, przesłanie materiałów w e-dzienniku do rodziców dzieci objętych terapią prowadzoną w szkole;
  • „Terapia pedagogiczna” - prezentacja materiałów pedagogicznych na gazetkach ściennych dla uczniów i rodziców;
  • „Nasza logopedia” - prezentacja materiałów logopedycznych na gazetkach ściennych: przy gabinecie logopedycznym (dla uczniów i nauczycieli), w kąciku logopedycznym przy wejściu do szkoły (dla rodziców).  

Podjęto szereg działań wzmacniających uczniów, rodziców, nauczycieli pracujących w nasze szkole, takich jak:

  • wspieranie  uczniów podczas zajęć i spotkań z nauczycielami:
  • „Uczę się, więc mam prawo do błędu”,
  • „Nie muszę być we wszystkim dobry”,
  • „Zawsze mogę poprosić o pomoc”,
  • „Uświadamiam sobie, jakie są moje zainteresowania”,
  • „Zalety i uzdolnienia, pielęgnuję je i rozwijam”,
  • „Rozmawiamy ze sobą – komunikacja werbalna i niewerbalna”,
  • „Jak radzić sobie z agresją i przemocą – panowanie nad emocjami, konstruktywne rozwiązywanie   konfliktów”,
  • „Emocje  ich rola w życiu człowieka”,
  • „Jak ja radzę sobie ze stresem, a jak robią to inni?”,
  • „Jaki wpływ na moje życie mają media społecznościowe?”,
  • „Trening kreatywności”,
  • „Ja w grupie”,
  • „Moje relacje z zespołem klasowym”,
  • „Moje samopoczucie podczas edukacji zdalnej”,
  • „Co nas napędza do działania?”
  •  „Jak myśleć pozytywnie? Refleksja na swój temat – ćwiczenia” - zajęcia z pedagogiem;
  • „Epsilon - warsztaty psychologiczne”;
  • „Eksperyment naukowy? To nie takie trudne!”  - warsztaty online;
  • „Efektywna nauka. Jak się uczyć koncentracji uwagi?”;
  • ,,Wybierz zawód z przyszłością” - spotkanie online z przedstawicielami Zespołu Szkół nr 21 i Zespołu Szkół im. Piotra Wysockiego w Warszawie);
  • „Warto mieć hobby - zachęcanie do realizacji marzeń, pasji;
  •  „Uniwersytet dzieci” - prowadzenie zajęć wychowawczych zaczerpniętych z projektu z wykorzystaniem pedagogiki zabawy;
  • udział uczniów w zajęciach logopedycznych, terapii pedagogicznej i zajęciach z psychologiem i pedagogiem w zakresie kompetencji emocjonalno-społecznych;
  • indywidualizacja celów, tempa nauczania, treści nauczania, nauczania wielopoziomowego - dostosowanie do indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów;
  • organizowanie zabaw muzyczno – ruchowych wg Carla Orffa;
  • wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.