W roku szkolnym 2019/2020 realizowane były następujące programy/projekty:

- Szkoła z pomysłem „Kampania na rzecz matematyki”

Rok 2019 został ogłoszony przez Sejm RP rokiem matematyki, nauczyciele zespołu matematycznego zaplanowali wiele działań mających na celu promowanie wśród uczniów królowej nauk. W społeczeństwie krąży przekonanie, że matematyka jest trudna, abstrakcyjna, praktycznie niepotrzebna, bo są kalkulatory, różne aplikacje i można wszystko bez trudu policzyć. Dlatego głównym celem nauczycieli matematyki było uświadomienie uczniom, że takie przekonanie nie jest słuszne. Wszyscy matematycy chcieli pokazać uczniom i ich rodzicom tę dziedzinę wiedzy z innej strony, zwracając uwagę na to, że matematyka to nie tylko lekcje, prace domowe, sprawdziany, ale też zabawa i codzienne życie. Każdy miesiąc poświęcony był innym działaniom promującym matematykę wśród uczniów i ich rodziców.

Wrzesień – miesiąc – Rachowania

Kontynuując obchody Roku Matematyki zorganizowaliśmy w szkole konkurs „100 przykładów w 100 sekund z okazji setnej rocznicy działalności Polskiego Towarzystwa Matematycznego”, który wyłonił Mistrzów Szybkiego Rachowania na każdym poziomie IV- VIII. Wszyscy uczniowie wzięli w nim udział. Konkurs przeprowadzali i sprawdzali uczniowie klasy VIII d pod czujnym okiem nauczyciela matematyki – autora przykładów. Zaangażowanie uczniów, nawet w czasie przerw, ich odpowiedzialność za wyniki, była bardzo budująca dla nauczyciela matematyki. Działania na lekcjach matematyki, w kąciku matematycznym i wirtualnej gazetce skupiły się na prezentowaniu uczniom nietuzinkowych sprytnych metod dokonywania obliczeń.

 Październik – miesiąc – Tabliczki mnożenia

W dniu 4.10.2019r. nauczyciel matematyki wraz z uczniami swojej klasy zorganizował obchody Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia. Przygotowano Wielką Loterię składającą się z losów zawierających 5 przykładów. Tygodniowe przygotowania polegały na wycinaniu losów, drukowaniu certyfikatów dla zwycięzców, dekoracji korytarza matematycznego i sali. W dniu obchodów uczniowie w każdej klasie IV-VIII przeprowadzali Wielką Loterię na czas, następnie pod kontrolą nauczyciela matematyki, sprawdzali wszystkie losy. Po kilku dniach zwycięzcy otrzymali Certyfikaty Mistrza Tabliczki Mnożenia i ocenę celującą z matematyki. Wcześniej nauczyciele matematyki przypominali uczniom tabliczkę mnożenia na lekcjach, często poprzez grę w Kahoota. Po obchodach prezentowali uczniom jak można w łatwy i sprytny sposób nauczyć się tabliczki mnożenia, często korzystając z różnych pomocy internetowych.

Listopad – miesiąc – Matematyka wokół nas

Miesiąc poświęcony był matematyce w życiu codziennym      w otaczającym ucznia świecie. Nauczyciele matematyki szczególnie starali się akcentować użyteczność królowej nauk w codziennym życiu poza lekcją matematyki. Na lekcjach nauczyciele w każdym zadaniu pokazywali uczniom związek matematyki z otaczającym ich światem. Nauczyciel matematyki wraz z nauczycielem informatyki zorganizowali szkolny konkurs matematyczno-informatyczny „Matematyka wokół nas”. Uczniowie przygotowywali prezentacje multimedialną samodzielnie lub grupowo na temat „Do czego potrzebna jest matematyka w życiu codziennym”. Konkurs cieszył się bardzo dużym powodzeniem. Celem konkursu było rozwijanie zainteresowań matematycznych i informatycznych uczniów, poszerzanie wiedzy na temat otaczającego świata, uświadomienie uczniom, że matematyka jest wszechobecna. Jak również doskonalenie zdolności poznawczych, w tym umiejętności swobodnego posługiwania się narzędziami informatycznymi.

Grudzień – miesiąc – Aplikacji matematycznych

To miesiąc rozpowszechniania zabawy aplikacjami matematycznymi. Zorganizowano rozgrywki klasowe na platformie Kahoot z wykorzystaniem mobilnej pracowni multimedialnej na korytarzu matematycznym. Rozgrywki wewnątrzklasowe wzbudziły wiele emocji. Nie zawsze wygrywali uczniowie matematycznie uzdolnieni, co było dużą motywacją dla uczniów mających problemy w zdobywaniu wiadomości matematycznych. Rozgrywki na platformie Kahoot znalazły swoją kontynuację podczas zdalnego nauczania. Jednak ze względu na ograniczone możliwości były prowadzone w formie rozgrywek wewnątrzklasowych. Przez cały miesiąc nauczyciele upowszechniali nowe aplikacje matematyczne: szaloneliczby.pl, Geogebra, matzoo.pl, www.math.wroc.pl/lamiglowki. Miesiąc grudzień to miesiąc obchodów 105-lecia Szkoły. Podczas obchodów nie zabrakło również matematyki. Na korytarzu matematycznym – powstało stoisko Wyzwania matematyczne – klejenie wielościanów z siatek sześcianów. Uczniowie przy pomocy aplikacji internetowej prezentowali, pomagali innym ułożyć wielościany z sześcianów. Uczniowie byli bardzo zainteresowani jak z siatki prostego sześcianu można ułożyć wielościany różnych kształtów.

Styczeń – miesiąc – Łamigłówek i składanek matematycznych

Na lekcjach i podczas przerw uczniowie rozwiązywali różne łamigłówki matematyczne wykorzystując zagadki zamieszczone na tablicy „Kącik Matematyczny”. W Dniu Łamigłówek i Składanek 29 stycznia, odbyły się zawody w układaniu różnych kostek Rubika na czas, które cieszyły się dużą popularnością. Z wielkim podziwem obserwowaliśmy uczniów, którzy bez problemu i w krótkim czasie układali kostki o różnych i nietypowych kształtach. Składanie kostek ma ogromny wpływ na rozwój motoryki, zdolności manualnych, a także na myślenie logiczne. Podczas układania kostki wyrabia się cierpliwość, wytrwałość, a także zdolność zapamiętywania poszczególnych ruchów w celu uzyskania efektu końcowego. Układanie kostki jest świetnym sposobem na koncentrację oraz przewidywanie następnych ruchów. Jednym słowem mały przedmiot ma wiele zalet. Uczniowie naszej szkoły, pod opieką organizatorów konkursu układali różne kostki sześcienne: 2 x 2, 3 x 3, 4 x 4, kostkę piramida (3 x 3) oraz kostka MIRROR. Każdy rodzaj kostek układany był oddzielnie i na czas. Miło było obserwować jak zainteresowanie układaniem kostki zyskało na popularności. Na korytarzach naszej szkoły często można było zauważyć uczniów układających kostki. Był to kolejny, oprócz „aktywnej przerwy” (SP 84 zajęła w tym konkursie organizowanym przez Akademię Zdrowego Ucznia I miejsce w Warszawie) pomysł na ciekawe spędzanie przerw bez telefonów komórkowych. Z dużym podziwem ze strony nauczycieli spotkały się algorytmy układania kostek rozrysowane przez uczniów.

Luty – miesiąc – Gier matematycznych

W tym miesiącu zorganizowany został konkurs „Matematyczne gry planszowe”. Celem konkursu było utworzenie matematycznej gry rodzinnej. Adresatem byli uczniowie klas IV – VIII we współpracy z rodziną (praca rodzinna zalecana). Zaangażowanie uczniów w tworzenie gier było bardzo duże. Wszystkie prace wykonane były z wielkim zaangażowaniem i pomysłowością. Założenia gry, jak również sposób wykonania, materiały z jakich zostały wykonane gry oraz efekt końcowy wzbudzały podziw nauczycieli dla autorów gier. Podczas oceny prac pod uwagę brano m. in.: kreatywność, estetykę, czytelność i jasność instrukcji zasad gry. Również jednym z kryteriów oceny była opinia osób grających w daną grę. Miło było obserwować zaangażowanie uczniów podczas wypróbowywania gier wykonanych przez ich koleżanki i kolegów. Gry matematyczne to bardzo dobry sposób na utrwalenie zdobytej wiedzy. Można było zauważyć, że zaproponowana forma rozwiązywania zadań matematycznych dawała dzieciom dużą radość i satysfakcję. Podczas rozgrywek uczniowie poznawali nowe reguły gier, przestrzegali umów z innymi dziećmi – to wspaniała nauka, nie tylko matematyki, to także systematyczna nad budowaniem właściwych relacji interpersonalnych i rówieśniczych.

Nagrodzone gry planszowe:

1. „Podróż z matematyką”. Gra polega na wędrówce po planszy wzdłuż trasy. Celem jest dojście do mety jak najszybciej, zdobywając jak największą liczbę punktów. Po drodze gracze napotykają różne zadania do wykonania.

2. „Matmonoply”. Gra jest wzorowana na grze MONOPOLY. Celem jest pozostanie do końca gry, gdy inni gracze nie mają już banknotów ani monet. Przepustką umożliwiającą zakup danego przedmiotu jest poprawne udzielenie odpowiedzi na pytanie matematyczne.

3. „Matematyczna kuchnia”. Celem gry jest przejście przez restauracyjną kuchnię i dotarcie do drzwi prowadzących do sali. Po drodze graczy czekają różne przeszkody i zadania matematyczne.

Na korytarzu matematycznym wygospodarowano miejsce, gdzie podczas przerw uczniowie mogli grać również w gry autorstwa swoich kolegów biorących udział w wyżej wymienionym konkursie.

Marzec – miesiąc – Grupowe zabawy matematyczne

Zaproponowaliśmy „Tor matematyczny” składający się z różnego typu zadań, możliwych do rozwiązania przez każdego ucznia z klasy: zadania na rozgrzewkę - zapałki, zadania na logiczne myślenie – ćwiczenie na spostrzegawczość, tangram, krzyżówka z pojęć matematycznych; mapa i plan – zadania wykorzystujące matematyczne dekoracje w szkole, obrazek logiczny, szyfrogram; skala – zadania wykorzystujące pudełkowe dekoracje.  Cel, jaki przyświecał przy organizacji toru była przede wszystkim dobra zabawa matematyką. Każda klasa miała rozwiązać jak największą liczbę zadań matematycznych w czasie jednej godziny lekcyjnej. Im więcej zadań tym lepiej. Zadania do toru zostały przygotowane. Jednak z uwagi na panującą sytuację epidemiczną nie udało nam się przeprowadzić tych rozgrywek klasowych. Taki konkurs przeprowadzamy od kilku lat. Na podstawie obserwacji z ubiegłych lat stwierdzamy, że uczniowie z dużym zaangażowaniem podchodzą do tego konkursu. Samodzielnie dokonują podziału klasy na grupy tak, by w jak najkrótszym czasie wykonać jak najwięcej zadań i uzyskać w ten sposób najwięcej punktów. Budującym jest obserwowanie uczniów jak umiejętnie współpracują w grupie, znają własne i kolegów możliwości, przydzielając odpowiedniej trudności zadania poszczególnym uczniom. Tor matematyczny został przeprowadzony tylko w dwóch klasach.

Dzięki różnorodności zaplanowanych działań w ramach tego projektu szkoła otrzymała Honorowe Wyróżnienie Prezydenta m.st. Warszawy Szkoła z pomysłem na … promowanie korzyści płynących z upowszechniania wiedzy matematycznej „Kampania na rzecz matematyki”.

- „Innowacyjna edukacja w szkołach na Targówku”

W ramach projektu były prowadzone zajęcia metodą eksperymentu z wykorzystaniem wielu pomocy dydaktycznych: wag, zegarów, domin, koralików Montessori, patyczków, puzzli, ułamków kołowych, tablicy ułamków, pojemników, tangramów. Cel: podnoszenie kompetencji kluczowych (matematyka metodą eksperymentu, informatyka – bezpieczeństwo w sieci, język polski jako obcy, język angielski), zapewnienie możliwości rozwoju intelektualnego, zdolności i talentów dzieci, zapewnienie edukacyjnego wsparcia uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych i uczniom cudzoziemskim. Dzięki uczestnictwu w programie szkoła otrzymała wyposażoną w 16 laptopów pracownię mobilną, wykorzystywaną również na lekcjach matematyki. W ramach projektu dostaliśmy możliwość zakupienia matematycznych pomocy dydaktycznych (domino matematyczne – procenty, badanie kątów, tablica ułamków, bingo matematyczne, podzielność liczb, wieże ułamkowe, plansze interaktywne). Wymiernym efektem udziału w tym projekcie jest poprawienie ocen i zwiększenie pewności siebie przez uczniów biorących w nim udział.

- „Varsavianistyczna Szkoła”

Nasze działania skierowane były na: upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o Warszawie; promowanie aktywności twórczej uczniów w poznawaniu Warszawy i podnoszenie efektywności i atrakcyjności pracy dydaktycznej związanej z poznawaniem własnego miasta; integrowanie społeczności szkolnej wokół działań na rzecz Warszawy; branie udziału w uroczystościach rocznicowych odbywających się w Warszawie; współpracę ze środowiskiem lokalnym i instytucjami działającymi na rzecz edukacji varsavianistycznej.

- „Wars i Sawa” – program wspierania uczniów zdolnych

W związku z przyznaniem naszej szkole Certyfikatu WARS i SAWA, na czas nieokreślony, nasza praca polegała na kontynuacji zadań zawartych w programie i prowadzeniu dokumentacji.

- „Szkoła z klasą 2.0”

Biorąc pod uwagę potencjał uczniów i nauczycieli, wyposażenie szkoły oraz możliwości rodziców naszych wychowanków, zdecydowaliśmy się w tym roku szkolnym nad pracami w obszarze PASJA DO NAUKI. W toku naszych prac wyznaczyliśmy cel działań dla społeczności szkolnej: Szkoła szerzy ideę nauki przez całe życie i rozpowszechnia matematykę wśród uczniów poprzez jak najczęstsze wskazywanie jej związków z życiem codziennym.

- „Klub Młodego Odkrywcy”

Zajęcia prowadzone były metodą badawczą. Na zajęciach zajmowano się: badaniem właściwości fizyczno-chemicznych jedzenia; badaniem własnej przestrzeni osobistej poprzez doświadczenia; badaniem zmysłu wzroku przez wykrywanie plamki ślepej w oku; dokonano obserwacji mikroskopowej pantofelków wyhodowanych we własnej hodowli; budową obwodu elektrycznego z użyciem ogórków kiszonych i cytryn.

- „Dwujęzyczne Dzieci” - Program Powszechnej Dwujęzyczności

Program ten wykorzystuje naturalną metodę przyswajania języka angielskiego we wczesnym dzieciństwie równolegle do języka ojczystego.

- „Zaprzyjaźnij się ze szkołą”

Projekt skierowany był do dzieci 5 -letnich i ich rodziców. Zakłada on minimalizowanie stresu związanego z podjęciem nauki w szkole oraz poznanie środowiska szkolnego. Jego celem jest stwarzanie przyjaznych warunków wspomagających rozwój dziecka w jego wychowaniu i nauczaniu.

- „Więcej wiem, mniej choruję”

Głównym celem programu było ograniczenie występowania chorób zakaźnych poprzez zwiększenie wiedzy na temat szczepień ochronnych oraz znaczenia higieny rąk w profilaktyce tych chorób poprzez wykształcenie nawyku mycia rąk w odpowiednich sytuacjach oraz wyrobienie odpowiedniej postawy w stosunku do szczepień zarówno wśród dzieci jak i ich rodziców.

- „Śniadanie daje moc” oraz „Tydzień Dobrego Jedzenia”

Celem programów było propagowanie wśród dzieci i dorosłych prawidłowych nawyków żywieniowych, ze szczególnym uwzględnieniem codziennego spożywania śniadania; nabycie umiejętności świadomego decydowania o swoim sposobie życia i żywienia; poznanie zasad zdrowego żywienia i wartości odżywczych poszczególnych produktów z wyszczególnieniem warzyw; podniesienie świadomości rodziców i zaangażowanie w żywienie dzieci.

- „Trzymaj formę”

Celem programu było propagowanie zdrowych nawyków żywieniowych oraz aktywności fizycznej wśród uczniów.

- „Klub przyjaciół UNICEF”

UNICEF przygotował specjalny program w ramach Klubu Szkół UNICEF - Klub Młodych UNICEF. Inicjatywa miała na celu zwiększenie aktywności dzieci w życiu społeczności szkolnej, danie im możliwości wyrażania własnego zdania, rozwijanie u uczniów postaw solidarności, otwartości i zaangażowania społecznego, integrację i budowanie dobrego klimatu.

- „Szkolny Program Edukacji Kulturalnej” (SZPEK)

Program umożliwił uczniom udział w życiu artystycznym w szkole i poza nią oraz korzystanie z oferty kulturalnej miasta: wizyty w kinie, teatrach, muzeach, spotkania biblioteczne.