Nasza szkoła otrzymała certyfikat w kategorii „Varsavianistyczna Szkoła - placówka lokalnym ośrodkiem edukacji varsavianistycznej”. Czujemy się zatem zobligowani do tego, by każdego roku podejmować działania skierowane na upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o Warszawie.

Pomimo pandemii COVID-19, a w związku z tym utrudnionej pracy, staraliśmy się promować aktywność twórczą uczniów w poznawaniu Warszawy  i podnosić efektywność i atrakcyjność pracy dydaktycznej związanej z poznawaniem własnego miasta. Pozostając w domach zwiedzaliśmy Warszawę online.

Spotkania z wykwalifikowanymi przewodnikami Stowarzyszenia były artystyczno-historyczną podróżą pełną informacji przekazywanych w niekonwencjonalny sposób - poprzez spacery interaktywne, zwiedziliśmy w Warszawie:

  • Stare Miasto,
  • Nowe Miasto ,
  • Łazienki Królewskie,
  • Fryderyk Chopin i Warszawa,
  • Trakt Królewski.

Projekt rozbudzał zainteresowania Warszawą, własnym otoczeniem, historią i obecnym wyglądem, tak by najmłodsi mieszkańcy Polski chcieli kiedyś w przyszłości zadbać o swój kraj w duchu demokracji, jako odpowiedzialni członkowie społeczeństwa obywatelskiego. 

Projekt w ramach konkursu „Młodzi warszawiacy zmieniają swoje miasto” skierowany do szkół po prawej stronie Wisły został sfinansowany przez Biuro Edukacji m.st. Warszawy.

W związku z realizacją projektu w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych - „ZaTIKowane zabytki Warszawy” – uczniowie Szkoły Podstawowej nr 84  poszerzali wiedzę na temat zabytków Warszawy poprzez tworzenie gier z wykorzystaniem platformy edukacyjnej na stronie www.learningapps.org, natomiast uczniowie klasy III uczestniczyli w zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Wycieczki stanowią formę organizowania pracy dydaktyczno-wychowawczej. Nasze wycieczki realizowane zarówno w formie wyjść, jak również odbywające się zdalnie ułatwiały poznanie rzeczy i zjawisk, wpływały na rozwój spostrzeżeń, wyobraźni i myślenia, przyczyniały się do kształtowania    i rozwijania uczuć patriotycznych, społecznych, estetycznych oraz wpływały na kształtowanie się takich cech charakteru, jak np. koleżeńskość, wytrwałość czy zaradność. Nasze wyjścia i wycieczki zbliżały szkołę do życia, ukazywały działalność człowieka i zmiany, jakie dokonują się w otaczającym świecie:

  • wyjścia do kina na seanse: „Skąd się biorą sny”, „Co w duszy gra”, „Piotruś Królik 2 – Na gigancie”, ,,Cruella”;
  • wyjście na zajęcia zoologiczne do Folwarku Bródno, wspólne ognisko – lekcja botaniczno – zoologiczna;
  • organizowanie wycieczek wirtualnych o tematyce patriotycznej i dziedzictwie kulturowym:
  • Zamek w Malborku „Cienie przeszłości”,
  • „Spacerem po PRL-u…”,
  • „Harcerska Poczta Polowa” – lekcja muzealna,
  •  „Dziedziczenie, czyli co mamy w spadku po rodzicach?”,
  • „Plakat – sztuka ulicy” – lekcja muzealna organizowana przez   Muzeum Narodowe,
  • „Tajemnice świąt Bożego Narodzenia” – lekcja muzealna organizowana przez Muzeum Narodowe,
  • „Warszawa, miasto z charakterem” – lekcja muzealna organizowana przez Muzeum Warszawy,
  • „Dawne miary” – lekcja muzealna,
  • „Zwiedzamy Warszawę” – wycieczka wirtualna po stolicy Polski;
  • „Rozpoznawanie domu rodzinnego Kopernika” – wirtualna wycieczka po Toruniu.

W roku szkolnym 2020/2021 większość zaplanowanych działań została zrealizowana. Na bieżąco sposób realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych był dostosowany do warunków wyznaczonych przez trwającą pandemię. Dzięki zaangażowaniu całej społeczności szkolnej udało nam się stworzyć „wspólną przestrzeń bez barier” edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych dla uczniów, rodziców i całego grona pedagogicznego  nauczycieli, wychowawców, specjalistów.

 

 

                           Opracowanie:

                                                            Joanna Kozłowska - Miklaszewska