W roku szkolnym 2019/2020 realizowane były następujące innowacje pedagogiczne:

- „Z językiem niemieckim za pan brat” w kl. 0

Innowacja realizowana była w oddziałach przedszkolnych. W trakcie przygotowywania zajęć i materiałów uwzględniono potrzebę zaspokojenia naturalnej potrzeby ruchu dzieci sześcioletnich. Mając na uwadze konieczność wspomagania wszechstronnego rozwoju dziecka, poprzez ruch i zabawę wprowadzono krótkie zabawy językowe, gry słowne, piosenki z koniecznością pokazywania oraz gry związane z naśladowaniem.

 

- „Wśród smoków, krasnali i księżniczek – bawimy się w teatr” kl. „0”  

Program był skierowany do oddziału przedszkolnego. Najważniejszym zadaniem dodatkowych zajęć teatralnych było rozwijanie uzdolnień artystycznych poprzez różnorodne formy aktywności artystycznej. Wprowadzano grę aktorską w inscenizacjach widowiskowych i teatralnych zakończonych występami przed publicznością.

                                                

- „Mały Szachista” 

W toku prowadzonych zajęć, uczniowie klasy II b poznali podstawowe zasady gry w szachy. Idea zajęć szachowych miała uzmysłowić dzieciom, że uczenie się, poznawanie i prowadzenie potyczek siłą własnego umysłu, może być atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu. Ponadto propagowana była idea gry sprawiedliwej, opartej na czytelnych zasadach. W czasie zajęć uczniowie zachęcani byli do dokonywania samooceny i autorefleksji.

 

- „Wyspy szczęśliwości”

Program rozwijania uzdolnienia matematyczne dzieci w trzecim roku nauki szkolnej i jest kontynuacją programu opracowanego przez panią profesor Edytę Gruszczyk-Kolczyńską przy pomocy pani Ewy Zielińskiej. Jest on opracowany dla potrzeb innowacji, która jest prowadzona w naszej szkole. W programie są zawarte podstawy psychologiczno-pedagogiczne obowiązujące w klasie trzeciej.

 

- „Wyspy Leonarda”

Innowacja była skierowana do dzieci z klas I-III uczęszczających do świetlicy Szkoły Podstawowej nr 84 w Warszawie. Jej cele zakładały: rozwijanie zainteresowań dzieci, rozbudzanie kreatywności i naukowej pasji, rozwijanie umiejętności logicznego i twórczego myślenia, rozwijanie umiejętności formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych, popularyzacja przedmiotów ścisłych i przyrodniczych, ukazanie związku nauki z życiem codziennym, inspirowanie dzieci do zwracania uwagi na otaczający świat, nauka poprzez zabawę. Realizując innowację wykorzystano metody: aktywizujące, zabawowa, praktycznego działania, obserwacji. Formy zajęć obejmowały pracę w grupach i pracę indywidualną. Prowadzone zajęcia obejmowały następujące grupy tematyczne: doświadczenia i eksperymenty, gry logiczne, zabawy matematyczne, tworzenie własnych gier, laboratorium twórczości. Podczas realizacji zajęć wykonywano doświadczenia
i eksperymenty fizyczno-chemicznych, przeprowadzano obserwacje, empirycznie poznawano świat roślin i zwierząt, prowadzono hodowle, odbywały się projekcje filmów tematycznych, zajęcia z tablicą multimedialną z wykorzystaniem stron internetowych, takich jak np.: www.superkid.pl, www.printoteka.pl,
www.matzoo.pl, www.zyraffa.pl

 

Uczniom udostępniono materiały do samodzielnego wykonywania wytworów, m.in. różnorodnych konstrukcji, własnych gier planszowych.

 

- „Piękni, bo różni”

Dzieci poznawały różne gatunki zwierząt i ich obyczaje. Zapoznawały się z rytmem życia ptaków i ciekawostkami na ten temat. Podczas spacerów w okolicach szkoły obserwowały zmiany zachodzące na drzewach i krzewach oraz pojawianie się pierwszych liści i kwiatów. Podczas zajęć plastycznych malowały, wyklejały i rysowały drzewa, kwiaty i zwierzęta. Omawiane były zależności między gatunkami i korzystny wpływ różnorodności na funkcjonowanie świata natury. Czytając specjalnie przygotowane opowiadania uwrażliwiały się na los nawet najmniejszych stworzeń. Na zajęciach omawiano także różnice kulturowe i rasowe między mieszkańcami różnych stron świata. Przyglądano się problemom i przeszkodom z jakimi borykają się ludzie niepełnosprawni i poruszano kwestię tolerancji, jako warunku współżycia ludzi.

 

- „Nie ma jak Warszawa”

Celem programu było:

Zwiększanie świadomości i wiedzy u uczniów na temat Warszawy w aspekcie historycznym, kulturowym i społecznym. Podczas realizacji uwzględnione zostały następujące cele szczegółowe:

  • upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o Warszawie,
  • poznawanie historii Warszawy
  • promowanie aktywności twórczej uczniów w poznawaniu Warszawy,
  • podnoszenie efektywności i atrakcyjności pracy dydaktycznej związanej z poznawaniem własnego miasta,
  • poznawanie i interpretowanie legend związanych z Warszawą
  • odkrywanie ciekawych miejsc Warszawy, odkrywanie murali
  • integrowanie społeczności szkolnej wokół działań na rzecz Warszawy,
  • współpracę ze środowiskiem lokalnym i instytucjami działającymi na rzecz edukacji varsavianistycznej
  • gromadzenie zdjęć i pamiątek rodzinnych związanych z naszym miastem, robienie albumów.