„Dzieci rodzą się ze skrzydłami.
Nauczyciele pomagają im je rozwinąć.”
J. Korczak
Nauczyciel wspomagający- nauczyciel, który współorganizuje kształcenie uczniów. Współorganizuje, wspólnie z innymi nauczycielami działa na rzecz organizowania kształcenia specjalnego oraz włączania dziecka, ucznia z niepełnosprawnością w daną klasę. Nauczyciele są realnym wsparciem dla dziecka w procesie edukacji.
W pracy nauczyciela wspomagającego jest ważna współpraca z rodzicami uczniów, nauczycielami, wychowawcami, pedagogami, psychologami.
Praca nauczyciela wspomagającego opiera się na Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1309).
Zadania należące do nauczyciela wspomagającego:
1) prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych realizują zintegrowane działania i zajęcia określone w programie;
2) prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
3) uczestniczą, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych;
4) udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom, specjalistom i wychowawcom grup wychowawczych realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
5) prowadzą zajęcia, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów (zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne).
ZAJĘCIA REWALIDACYJNE
„Choćbyś gwiazdy znał na niebie
Jeszcze musisz znać… sam siebie.”
M. Konopnicka
Rewalidacja- proces edukacyjny, terapeutyczny i wychowawczy polegający na usprawnieniu zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych. Zajęcia rewalidacyjne- zajęcia organizowane są dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Zajęcia mają charakter terapeutyczny, usprawniający i korekcyjny.
Celem zajęć rewalidacyjnych jest:
- przywrócenie sprawności dziecka w obniżonych sferach, w celu zapewnienia jak najlepsze funkcjonowanie.
- stawianie na mocne strony dziecka i szukanie tego co jest w nim najlepsze,
- wspomaganie, rozwijanie i doskonalenie umiejętności:
- służących osiągnięciu wiedzy w zakresie czytania, pisania, liczenia
- nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, dorosłymi
- poczucia przynależności do społeczności szkolnej, lokalnego środowiska,
- aktywizowanie procesów poznawczych (pamięć, myślenie, uwaga, wyobrażenie, spostrzeganie)
Zajęcia w ramach rewalidacji powinny uwzględnić rozwijanie umiejętności komunikacyjnych przez:
1) naukę orientacji przestrzennej i poruszania się oraz naukę systemu Brailleʼa lub innych alternatywnych metod komunikacji – w przypadku ucznia niewidomego;
2) naukę języka migowego lub innych sposobów komunikowania się, w szczególności wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC) – w przypadku ucznia niepełnosprawnego z zaburzeniami mowy lub jej brakiem;
3) zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne – w przypadku ucznia z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
Opracowanie
nauczyciel wspomagający
Diana Rupińska