Projekt realizowany był w świetlicy pod kierunkiem Pani Joanny Urbaniak. Na początek zostały zrealizowane dwie lekcje na rozgrzewkę, które miały za zadanie  zintegrowanie grupy i oswojenie uczniów z ich emocjami:

  • Czy pamięć mózgu jest nieograniczona?
  • Jak poznać kogoś lepiej?

Następnie zostało zrealizowanych sześć lekcji tematycznych związanych z tematem projektu:

  • Dlaczego flagi maja różne barwy?
  • Dlaczego świętujemy niepodległość?
  • Dlaczego w Polsce mieszkają tylko Polacy?
  • Czy w każdej religii otrzymuje się prezenty?
  • Kto dba o bezpieczeństwo mojego kraju?
  • Dlaczego stare melodie są ważne?

Podczas zajęć uczniowie: dowiedzieli się, że flagi pełnią głównie rolę symboli narodowych, ale są też używane przez różne organizacje międzynarodowe, skąd się wzięły ich formy i kolory, czym jest naród i niepodległość, uzupełnili wiedzę o polskich tradycjach i obrzędach, poznali drogę Polski do odzyskania niepodległości, odkryli różnorodność kulturową, dowiedzieli się, czym jest migracja, sprawdzili, jakie mniejszości narodowe i etniczne mieszkają w Polsce, poznali największe religie świata oraz ważne miejsca, jedzenie i święta, dowiedzieli się co i kto pozwala im samym czuć się bezpiecznymi we własnym domu i kraju, przyjrzeli się bliżej zawodom, które odgrywają w tym kluczową rolę, poznali zagrożenia, zapoznali się ze starodawnymi instrumentami oraz melodiami, dowiedzieli się jaki wpływ ma na ludzi muzyka niezależnie od czasów, w których powstaje.

Do przeprowadzenia zajęć zostały wykorzystane przygotowane przez organizatora projektu scenariusze zajęć oraz filmy z miniwykładem, prezentacje multimedialne, szablony, karty pracy,
a także instrukcje i informacje specjalistyczne.

Zajęcia miały na celu kształtowanie postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych u dzieci. Dzięki przeprowadzonym zajęciom uczniowie rozwinęli umiejętność samodzielnego, logicznego
i krytycznego myślenia, poszerzyli wiedzę o historii naszego państwa, innych kulturach i religiach.

 

 

Joanna Urbaniak