PODWODNY ŚWIAT
Zajęcia świetlicowe /Co skrywają morskie głębiny? 03.06–07.06.2024r./ były okazją do nauki, zabawy i rozwijania kreatywności dzieci.
Celem tych zajęć było przybliżenie uczniom fascynującego świata podwodnego mórz i oceanów a także rozwijanie ich wyobraźni oraz umiejętności empatii. Wykorzystaliśmy do tego celu również bajkoterapię, która okazała się być skutecznym narzędziem edukacyjnym. Dzięki bajkoterapii, dzieci miały możliwość nie tylko zgłębić tajemnice morskich głębin, ale również rozwijać wyobraźnię oraz empatię poprzez identyfikację z bohaterami opowieści.
Podczas zajęć dzieci miały okazję dowiedzieć się więcej o znaczeniu wód na Ziemi oraz ich wpływie na życie człowieka. Wychowankowie dowiedzieli się, dlaczego w przyrodzie zachodzi obieg wody, jak ważne są oceany dla klimatu i jakie skarby kryją w swoich głębinach.
Filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne wzbogaciły wiedzę dzieci o różnorodności życia w głębinach, o różnych gatunkach morskich, takich jak rekiny, wieloryby, delfiny, ośmiornice, żółwie, kraby czy koniki morskie. Dzieci miały okazję poznać różne gatunki ryb, ssaków morskich oraz roślinności wodnej. Opowiadaliśmy o koralowcach, rekinach, delfinach, a także o mniej znanych stworzeniach, takich jak głębinowe ryby latarnikowe czy kolorowe ślimaki nudibranchia.
Podczas zajęć wykorzystano bajki i opowieści, w których głównymi bohaterami były stworzenia morskie. Dzieci słuchały historii o przygodach małej rybki, która odkrywa tajemnice rafy koralowej, czy o żółwiu, który podróżuje przez ocean, aby znaleźć miejsce na złożenie jaj. Poprzez identyfikację z bohaterami, dzieci mogły lepiej zrozumieć emocje i wyzwania, z jakimi zmagały się postacie. Każda historia zawierała morał i uczyła ważnych wartości. Po wysłuchaniu historii, dzieci miały za zadanie narysować swojego ulubionego bohatera, co pozwoliło im na kreatywne wyrażenie swoich emocji i wrażeń. Uczestnicy zajęć stworzyli teatrzyk cieni, przedstawiający sceny z podwodnego świata. Dzieci same tworzyły postacie z papieru i manipulowały nimi przed źródłem światła, aby stworzyć ciekawe historie. Po każdej bajce prowadziliśmy dyskusję na temat przesłania i morału, co pomogło dzieciom zrozumieć znaczenie opowieści i odnieść je do własnych doświadczeń. Dzieci zostały zachęcone do stworzenia własnych bajek o świecie podwodnym, co pozwoliło im na rozwijanie umiejętności narracyjnych i kreatywnego myślenia.
Podczas zajęć plastycznych, uczniowie tworzyli „Podwodny świat” z papieru i materiałów plastycznych, tworzyli własne interpretacje raf koralowych, morskich głębin i podwodnych krajobrazów. Używaliśmy różnorodnych materiałów, takich jak pudełka pakowe, bibuła karbowana, farby, kredki, flamastry. Zorganizowaliśmy gry planszowe, puzzle i interaktywne quizy o tematyce morskiej, które połączyły naukę z zabawą i rozwijały umiejętności społeczne, uczyły współpracy.
Zajęcia świetlicowe “Podwodny świat” miały pozytywny wpływ na wychowanków. Dzieci wykazały duże zainteresowanie tematem oraz aktywnie uczestniczyły we wszystkich zaproponowanych formach aktywności. Bajkoterapia okazała się być nie tylko skutecznym narzędziem edukacyjnym, ale również sposobem na rozwijanie społecznych i emocjonalnych kompetencji dzieci. Zajęcia te przyczyniły się do zwiększenia świadomości ekologicznej oraz zrozumienia potrzeby ochrony naszych mórz i oceanów.