Bezpieczne zabawy zimowe
Zajęcia świetlicowe zimowe /8.01–12.01.2024r./ były okazją do nauki, zabawy i rozwijania kreatywności dzieci. Podczas zajęć plastycznych, uczniowie mogli wyrazić swoją pomysłowość i nauczyć się nowych umiejętności poprzez tworzenie prac związanych z zimą stosując różne techniki plastyczne z wykorzystaniem różnorodnych materiałów plastycznych. Dzieci miały okazję tworzyć własne prace takie jak: malowanie zimowych pejzaży przy użyciu farb i pędzli, tworzenie śnieżnych rzeźb z masy solnej, wycinanie śnieżynek z papieru, które stały się dekoracją okienną.
Podczas zajęć dzieci miały okazję dowiedzieć się więcej o życiu na Antarktydzie oraz o codzienności Eskimosów, co było wspaniałą okazją do poznania różnorodności świata i adaptacji ludzi oraz zwierząt do ekstremalnych warunków. Budowano modele igloo z klocków, rysowano zwierzęta arktyczne, a także prowadzono dyskusje na temat wpływu zmian klimatycznych na te regiony. Był to doskonały sposób na rozwijanie świadomości ekologicznej i kulturowej wśród dzieci.
Dzieci miały szansę nauczyć się również o bezpieczeństwie podczas zimowych zabaw i sportów. Odbył się również quiz wiedzy o bezpiecznych zabawach zimowych, w którym wszystkie dzieci chętnie wzięły udział. Wszystkim udało się rozwiązać zimowe zagadki. Krótki film edukacyjny „Bezpieczne ferie zimowe” – wzbogacił wiedzę o bezpiecznych zabawach i sportach zimowych.
Stosowano również elementy bajkoterapii poprzez codzienne czytanie na dywanie różnorodnych opowieści, bajek, baśni oraz tekstów relaksacyjnych. Zajęcia miały na celu redukcję napięcia i odbudowywanie właściwego, pozytywnego obrazu siebie i otaczającego świata. Treści bajek koncentrowały się wokół sytuacji emocjonalnie trudnych dla dzieci, które zdarzają się w życiu codziennym każdego dziecka. Zajęcia pomagały w budowaniu pozytywnego obrazu siebie i świata, dawały dzieciom radość i zadowolenie. Podczas zajęć wykorzystywano bajki relaksacyjne, psychoedukacyjne jak również psychoterapeutyczne. Bajki relaksacyjne wyciszały, uspokajały dzieci, psychoedukacyjne – próbowały kształtować właściwe postawy a psychoterapeutyczne – zredukować dziecięce lęki. Dzieci uczyły się nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów oraz rozwijały umiejętności rozpoznawania i nazywania dobrych wartości moralnych, które powinny być drogowskazem w życiu każdego człowieka.
Bernadeta Dobrzańska - Krupa