Zajęcia świetlicowe zimowe /8.01–12.01.2024r./ były okazją do nauki, zabawy i  rozwijania kreatywności dzieci. Podczas zajęć plastycznych, uczniowie mogli wyrazić swoją pomysłowość i nauczyć się nowych umiejętności poprzez tworzenie prac związanych z zimą stosując różne techniki plastyczne z wykorzystaniem różnorodnych materiałów plastycznych. Dzieci miały okazję tworzyć własne prace takie jak: malowanie zimowych pejzaży przy użyciu farb i pędzli, tworzenie śnieżnych rzeźb z masy solnej, wycinanie śnieżynek z papieru, które stały się dekoracją okienną.

Podczas zajęć dzieci miały okazję dowiedzieć się więcej o życiu na Antarktydzie oraz o  codzienności Eskimosów, co było wspaniałą okazją do poznania różnorodności świata i  adaptacji ludzi oraz zwierząt do ekstremalnych warunków. Budowano modele igloo z  klocków, rysowano zwierzęta arktyczne, a także prowadzono dyskusje na temat wpływu zmian klimatycznych na te regiony. Był to doskonały sposób na rozwijanie świadomości ekologicznej i kulturowej wśród dzieci.

Dzieci miały szansę nauczyć się również o bezpieczeństwie podczas zimowych zabaw i  sportów. Odbył się również quiz wiedzy o bezpiecznych zabawach zimowych,  w którym wszystkie dzieci chętnie wzięły udział. Wszystkim udało się rozwiązać zimowe zagadki.  Krótki film edukacyjny „Bezpieczne ferie zimowe” – wzbogacił wiedzę o  bezpiecznych  zabawach i sportach zimowych.

Stosowano również elementy bajkoterapii poprzez codzienne czytanie na dywanie różnorodnych opowieści, bajek, baśni oraz tekstów relaksacyjnych. Zajęcia miały na celu redukcję napięcia i odbudowywanie właściwego, pozytywnego obrazu siebie i otaczającego świata. Treści bajek koncentrowały  się wokół sytuacji emocjonalnie trudnych dla dzieci, które zdarzają się w życiu codziennym każdego dziecka.  Zajęcia pomagały w budowaniu pozytywnego obrazu siebie i świata, dawały dzieciom radość i zadowolenie. Podczas zajęć  wykorzystywano bajki relaksacyjne, psychoedukacyjne jak również psychoterapeutyczne. Bajki relaksacyjne  wyciszały, uspokajały dzieci, psychoedukacyjne – próbowały kształtować właściwe postawy a psychoterapeutyczne –  zredukować dziecięce lęki. Dzieci uczyły się nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów oraz rozwijały umiejętności rozpoznawania i nazywania dobrych wartości moralnych, które powinny być drogowskazem w życiu każdego człowieka.

 

Bernadeta Dobrzańska - Krupa