Gry i łamigłówki ćwiczące myślenie
Gry i łamigłówki ćwiczące myślenie – takie hasło przyświecało uczniom i nauczycielom świetlicy w dniach 23 – 27 stycznia. Temat niezwykle szeroki i istotny z punktu widzenia ucznia, który na co dzień przyswaja nowe zagadnienia z różnych dziedzin wiedzy, poszerza swoje umiejętności i zdolności.
Tydzień pracy rozpoczęliśmy więc zajęciami „Czy pamięć mózgu jest nieograniczona” zgodnie z projektem Mali odkrywcy. Jak zapisać się w historii świata? Uniwersytetu Dzieci. Obejrzeliśmy krótki wykład dra Wojciecha Glaca z Wydziału biologii UG, dowiedzieliśmy się przy tym co wpływa na to że pewne informacje zapamiętujemy lepiej, a inne sprawiają nam większe trudności. Zauważyliśmy, że ogromnie ważną rolę w tym przypadku sprawują nasze zmysły – dotykając chropowatych muszelek, niemal natychmiast przywołujemy wspomnienia znad morza, wyczuwając zapach wanilii przypominamy sobie smak babcinego ciasta itd.
Ćwiczyliśmy także różnorodne mnemotechniki służące łatwiejszemu przyswajaniu informacji i dyskutowaliśmy na temat najbardziej optymalnych warunków do pracy i nauki – dobrze wywietrzone pomieszczenie, niezbyt niska i nie za wysoka temperatura, praca podzielona na bloki, by nie przeciążać umysłu.
Oprócz ćwiczeń łatwego zapamiętywania i nauki, uczniowie w minionym tygodniu odkrywali na nowo możliwości jakie niosą gry planszowe. Rozwiązywali łamigłówki i krzyżówki. Ci którzy jak dotąd nie poznali zasad sudoku mieli szansę wspólnie z grupą rozwiązać zadania online.
Dla nieco bardziej cierpliwych i rządnych prac manualnych uczniów przygotowaliśmy ciąg dalszy zajęć ze sznurkiem, podczas których powstały puszyste piórka z makramy, które mogą stanowić oryginalną ozdobę mieszkania.
Martyna Marchwicka