W roku szkolnym 200/2021 w świetlicy wdrożono innowację pedagogiczną "Wyspy Leonarda". Innowacja była skierowano do dzieci z klas I-III uczęszczających do świetlicy Szkoły Podstawowej nr 84 w Warszawie. Jej cele zakładały: rozwijanie zainteresowań dzieci, rozbudzanie kreatywności i naukowej pasji, rozwijanie umiejętności logicznego i twórczego myślenia, rozwijanie umiejętności formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych, popularyzacja przedmiotów ścisłych i przyrodniczych, ukazanie związku nauki z życiem codziennym, inspirowanie dzieci do zwracania uwagi na otaczający świat, nauka poprzez zabawę. Realizując innowację wykorzystano metody: aktywizujące, zabawowa, praktycznego działania, obserwacji. Formy zajęć obejmowały pracę w grupach i pracę indywidualną. Prowadzone zajęcia obejmowały następujące grupy tematyczne: doświadczenia i eksperymenty, gry logiczne, zabawy matematyczne, tworzenie własnych gier, laboratorium twórczości. Podczas realizacji zajęć wykonywano doświadczenia i eksperymenty fizyczno-chemiczne, przeprowadzano obserwacje, empirycznie poznawano świat roślin i zwierząt, prowadzono hodowle, odbywały się projekcje filmów tematycznych, zajęcia z tablicą multimedialną z wykorzystaniem stron internetowych. Uczniom udostępniono materiały do samodzielnego wykonywania wytworów, m.in. różnorodnych konstrukcji, własnych gier planszowych.
W czasie ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 zajęcia w SP nr 84 odbywały się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Wychowawcy w tym czasie prowadzili zakładkę na stronie internetowej szkoły „Świetliczak w domu”, w której umieszczali artykuły związane z kontynuacją innowacji w formie on-line. Stosowane metody i formy pracy miały wpływ na podniesienie atrakcyjności zajęć świetlicowych oraz dostarczyły dzieciom wiedzy i nowych umiejętności. Innowacja wyzwoliła w dzieciach inwencję twórczą, pobudziła wyobraźnię, a także zmotywowała do większej niż zwykle aktywności.

 

Małgorzata Wierbiłowicz

Joanna Urbaniak