„Odkrywać, to znaczy wiedzieć to, co wszyscy wiedzą i myśleć tak, jak nikt dotąd nie myślał”


Albert Szent –Györgyi


Wiek dziecięcy charakteryzuje naturalna chęć poznawania świata. Dzieci już od najmłodszych lat są ciekawskimi badaczami i odkrywcami. Uczą się poprzez działanie, zbierają swoje doświadczenia zaspakajając tym samym zainteresowanie otaczająca rzeczywistością. Jednym ze sposobów zaspokojenia ciekawości dzieci są zabawy badawcze i eksperymenty. Przyczyniają się one do wszechstronnego rozwoju dziecka. Rozwijają umiejętność myślenia przyczynowo - skutkowego, porównywania, planowania własnych działań, poszukiwania oryginalnych pomysłów i rozwiązań a tym samym poszerzają horyzonty myślowe małych badaczy. Rozwiązując problem różnymi metodami, dziecko prowokowane jest do wyciągania wniosków, szukania zależności, określania przyczyn i skutków oraz formułowania wniosków. Zabawy badawcze są też świetną okazją do kształtowania się w umyśle dziecka nowych operacji umysłowych takich jak: analiza, synteza, stając się tym samym wstępem do zdobywania wiedzy w kolejnych etapach edukacji.
W październiku nasza świetlica przy ul. Radzymińskiej 232 w ramach innowacji pedagogicznej „Wyspy Leonarda” realizowała zajęcia eksperymentalne. Zajęcia przyniosły uczniom wiele radości i zabawy, a przede wszystkim dostarczyły nowej wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych. Uczniowie wspólnie z wychowawcami wykonali między innymi:
• samoczynnie napełniające się balony,
• wulkany,
• tęcza nie tylko na niebie,
• uciekający pieprz,
• domowa lampa lawa,
• przenikające kolory.
Eksperymenty cieszyły się dużą aprobatą, dlatego z pewnością będą kontynuowane na naszej świetlicy przez cały rok szkolny.

Górecka Monika,
Urbaniak Joanna,
Dudzińska Iwona.